Hur ser status ut för utvecklingen av Monitor ERP Arena?

Publicerad: 2023-12-19
Kontrollbolaget blev under sensommaren officiell design- och fastighetspartner till Brynäs IF och samtidigt ny utvecklingspartner. Uppdraget innefattar att bland annat ta fram en ny affärsstrategi för att utveckla föreningens och arenabolagets fastighetens tillgångar. Kontrollbolaget har målet att bidra till visionen Brynäs har att skapa “Regionens bästa mötesplats” genom att förbättra, förädla och effektivisera Monitor ERP Arena och ta vara på arenans alla möjligheter. Det område som först ses över är logevåningen.

Det första steget av utvecklandet av logevåningen är att ta fram och bygga en showroom-loge. Ett showroom som ger en inblick i hur de nya logerna kan komma att se ut. Byggnationen av Showroom-loge började den 7:e december och är schemalagd att stå klart i mitten av december och förhoppningsvis redan till hemmamatchen mot Almtuna IS fredagen den 15 december. 

– Med utgångspunkt i ett showroom och framtida renovering av logerna skapas möjlighet att utveckla hela logevåningen och ge den ett lyft som ger känslan av en mer levande arena alla dagar i veckan. Att skapa en mer öppen och trivsam miljö som bidrar till engagemang, gemenskap och till att förstärka helhetsupplevelsen. Arenan har potentialen att bli regionens bästa mötesplats. Det finns utrymme att förhöja upplevelsen och det vill vi ta vara på! säger Viktor Lundin, VD på Kontrollbolaget.

Vad är ett showroom?

Ett showroom är exakt som det låter – ett visningsrum. Med ett showroom ges chansen att känna och klämma och i detta fall handlar det om att ge en förhandsvisning innan renovering och ombyggnationen påbörjas.

– Det är alltid enklare att ta del av hur något kommer att se ut i verkligheten än att endast se en visionsbild eller en ritning, säger Petra Olofsson, arkitekt på Kontrollbolaget. 

I Monitor ERP Arena finns hela 48 loger och genom att göra en showroom-loge kan vi få utrymme att ta in åsikter innan vi färdigställer alla logerna, för det är lättare att göra justeringar och förbättringar i ett tidigt skede. Ett showroom kan ses som en demo där vi testar våra idéer om hur en perfekt loge ska se ut och samtidigt ger utrymme till förbättringsförslag, fortsätter Petra. 

Hur kommer de nya logerna att se ut?

Petra Olofsson är arkitekten bakom showroom-logen. Hon belyser vikten vid att skapa en röd tråd, samtidigt som varje yta får ett tempo och en tilltalande design. Interiör är en viktig del för att skapa energi och positiv känsla för besökare. I utformningen har både Brynäsandan och föreningens historia tagits i beaktning, berättar arkitekten. 

En stor satsning har gjorts på belysningen. Med både allmän- vertikal- och punkt-belysning skapas kontraster och får storleken på rummet att kännas rymligare. Samtidigt som rummet blir mer upplyst för att ge förutsättningar till en duglig arbetsmiljö, bibehålls möjligheterna till en mysig och ombonad känsla med släpljus av infällda LED-lister.  

Petra berättar hur hon eftersträvade en välfungerande helhet som känns bra för alla sinnen och inte enbart fastnar i plan estetik, utan att förstå hur ytan upplevs i volym och bli trivsamt kroppslig. Fortsättningsvis beskriver hon visionen kring att skapa välmående och bra värden genom att ta hänsyn till vad rummet ska nyttjas till och vad som krävs för att skapa den eftersträvade miljön. 

 Arkitektens färgsättning grundar sig i både symbolik och färgpsykologi. Hon avslöjar att föreningens färger kommer att genomsyra designen på ett snyggt sätt. Brynäs, som förknippas med färgerna rött, svart, vitt och gult, kommer att pryda såväl våra Brynäshjärtan som arenan i ny tappning. På arenan vill man att publiken ska vara taggad, vilket färgen rött enligt psykologin gör genom att pulsen höjs, säger arkitekten som påvisar att varje detalj är viktig. 

Vad är tanken bakom renoveringen av logerna? Arkitekten Petra Olofsson svarar;

·       Att “Brynäsifiera” tanken var att designa något inifrån och ut, med perspektivet att hantera Brynäs känslan inifrån och hur alla besökare vill agera på arenan.

·       Identifiera nuvarande problem och anta tekniska och estetiska lösningar som passar den avsedda ytan.

·       Mer trivsam mötesplats som stimulerar till möten, tex genom utökning av glaspartier.

·       Öka ljusinsläpp i logerna och skapa ett sug ut mot loungen.

·       Förbättra ljudupptagningen och minska buller för en trevligare hörupplevelse.

·       Skapa plats åt  14 personer och ge alla en bra blick över matchen.

·       Justerbar temperatur i logen för att göra det behagligt att sitta och arbeta under dagtid.

·       Tydligt definiera vägen in till logerna.

·       Höja arbetsmiljön via belysning, värme och ljudupptag.

Vilka är med och verkställer projektet?

Vi på Kontrollbolaget är glada att vi får chansen att samarbeta med flera av branschens bästa företagare på detta projekt. De som är inblandade i skapandet av Showroom-logen är:  - Brynäs IF - Elbyrån - Kossan o Kalven - Ryds - Färgton - VVS Montörerna - Gävle ljud - Miljönären - Kinnarps Gävleborg  - Tove Tapetserare - IKEA Business - Primetex  - Fogia  - Fritz Hansen  Fler aktörer kan tillkomma.

Brynäs IF
Huvudpartners
Officiella Partners
Utvecklingspartners
Officiell Drivmedelspartner
Officiell Restaurangleverantör