– Vi tycker detta ligger helt i linje med vår strategi då det verkligen har möjlighet att göra skillnad – på riktigt – för både barn och ungdomar. Det är en ungdomstävling för både tjejer och killar och bidrar till gemenskap, jämlikhet, hälsa och i ett uppskattat format, dessutom sker det i vårt närområde där vill Sandvik vara aktiva, säger Petter Bengtsson, Marknads- och kommunikationschef på Sandvik Rock Tools Division.
För Sandvik är det en strategisk prioritet att vara en positiv kraft i de samhällen där man verkar, med fokus på att undanröja hinder för jämlikhet och integration vill man arbeta med tröskelsänkade aktiviteter så att alla kan nå sin fulla potential.
Förbättrad hälsa och välbefinnande för uthålliga och starka samhällen är centrala byggstenar i Sandviks värdegrund och i Gävleborg finns redan starka samarbeten med ett stort antal föreningar. Från större aktörer så som Gefle IF, Sandvikens IF, SAIK och Rapatac, till mindre lokala idrotts- och kulturföreningar. Sandvik vill vara med och bidra till att barn och ungdomar i vår region får de bästa förutsättningarna för att växa upp i trygga, meningsfulla, och välbefinnande miljöer - även ett aktivt teknikintresse får gärna ligga varmt om hjärtat.
– För det första är det viktigt för oss att alla ungdomarna som är med skall ha kul, TV-pucken är ett fantastiskt evenemang där man ska få vänner för livet och få en positiv upplevelse som de har med sig långt efter tonåren. Genom partnerskapet vill vi nå spelare, syskon, föräldrar och övrig publik med vad vi står för och berätta mer om de möjligheter som finns inom Sandvik, fortsätter Bengtsson.
För Gästriklands Ishockeyförbunds räkning är man stolt över partnerskapet. Den delade värdegrunden är en viktig byggsten för förbundet och man är stolt över att visa upp hela dimensionen av distriktet under turneringen.
– Det känns fantastiskt att Sandvik väljer att ta det här steget. Det här är ett lagspel från hela distriktet och för oss är verkligen Sandvik en lagspelare. Med deras kärnvärden lyfter de hela evenemanget och ger oss möjligheter att förstärka hela upplevelsen, vi är tacksamma för vad Sandvik möjliggör, säger Fredrik Molander, ordförande Gästriklands Ishockeyförbund.
Från Sandviks sida ser man mycket fram emot TV-pucken.
– Partnerskapet ligger väl i tiden för oss För oss passar det väldigt bra eftersom vi har precis lanserat den uppdaterade varumärkesidentiteten som representerar det nya, moderna Sandvik och vilar på tre kärnelement – proaktiva partnerskap, framåtriktade lösningar och hållbara framsteg, avslutar Bengtsson.